Door Dorine Steenbergen
Moeder
Ze heette Mira Alfassa, de 
vrouw in India voor wie Robert van Harten, gesjeesd bouwkundig student uit 
Delft, in 1973 viel. Hij was een hippie van 21 die met het restant van zijn 
studiebeurs de wijde wereld was ingetrokken, op zoek naar zichzelf.
Zij was een vrijgevochten 
Française van 95, de spil van een filosofische, spirituele stroming en jammer 
genoeg zou Roberts 'ontmoeting' met haar beperkt blijven tot een keer. Hij 
bevond zich toen in een mensenmenigte in de stad Pondicherry, naar wie zij 
wuifde vanaf een balkon. Het zal altijd de vraag blijven of die hoogbejaarde 
vrouw er weet van heeft gehad dat ze op dat ogenblik een vlammetje ontstak in 
Roberts hart, want een half jaar later stierf ze.
Ruim twintig jaar later is 
het bestaan van Robert van Harten (44) uit Almere onmiskenbaar doordrenkt van de 
mystiek van die vrouw op het balkon en is er voor hem geen leven denkbaar zonder 
haar. Mira International doopte hij zijn import- en exportbedrijf dat onder de 
naam De Moeder's  Geuren zuivere, ambachtelijke wierook op de markt brengt die 
bezig is aan een stormachtige verovering van Nederland.
Van de levensgrote 
portretten aan de muren van zijn woon-werkpand in Almere volgt zij zijn 
bezigheden op de voet. Ondanks haar hoge leeftijd is ze een uitzonderlijk mooie 
vrouw en uit haar ogen spreekt zowel kracht als liefde en wijsheid.
Robert van Harten beweegt 
zich op blote voeten, gekleed in trainingsbroek en T -shirt, door het vertrek 
vol planten. Een spiertje opkringelende rook in een hoek van de kamer, duidt op 
een brandend stokje wierook. De verrukkelijke geur wordt door de ingewijde 
herkend als een mengelmoes van Sandelhout met een vleugje Lotus. Mogelijk dat er 
door de kamer nog een zweempje Rode Roos zweeft van de vorige avond.
Van Harten ligt 
herhaaldelijk in een deuk als hij vol zelfspot verhaalt hoe het zo gekomen is 
dat hij, gewezen student, 'in de wierook' ging. Maar alle gegiechel ten spijt 
zit hier de man die in India een uitermate succesvolle onderneming heeft opgezet 
in wierook en gobelins. Daar werken momenteel zo'n 500 vrouwen in ruil voor een 
voor India bovengemiddeld loon en aantrekkelijke secundaire 
arbeidsomstandigheden. De leiding is al weer lang geleden overgedragen aan 
Indiërs, zodat je zou kunnen spreken van een voortvarend ontwikkelingsproject. 
Van alle wierook die India als grootste wierookproducent exporteert, levert Mira 
International een aandeel van twee procent. Voorwaar geen kattenpis. Maar te 
oordelen naar Robert's verwonderde ogen, kan hij dat eigenlijk zelf nog niet 
goed bevatten.
 
Doldwaze avontuur
In navolging van zovele 
leeftijdgenoten, raakt ook hij in de ban van India, het mekka der hippies. Hij 
moet en zal naar Auroville, de door Mira Alfassa 'bedachte' stad, die in die 
tijd uit het niets uit de grond wordt gestampt.
Waar macht noch geld zou 
regeren en waar mensen uit alle windstreken in vrede met elkaar zouden 
samenleven. Mira, door vrienden de Moeder genoemd, is al op hoge leeftijd als er 
in 1968 een begin wordt gemaakt met de verwezenlijking van haar droom. Volgens 
haar ideaal zou na India elk land ter wereld een dergelijke stad moeten krijgen.
Robert verblijft enige tijd 
in de heilstad-in-wording, maar door geldgebrek, moet de hippie op zoek naar een 
ander ideaal.
De Nederlander raakt dan 
verzeild op een landbouwproject waar arme boeren een welvarender en 
milieuvriendelijker bedrijfsvoering wordt bijgebracht. Daar leert hij de 
Amerikaan kennen die hem er toe overhaalt tezamen een wierookfabriekje te 
beginnen in Pondicherry.
Nog brult Robert van het 
lachen als hij terugdenkt aan de start van dat doldwaze avontuur, eind jaren 
zeventig, dat hij kenschetst als 'klunzig en amateuristisch'. Met geuren in het 
algemeen en de fabricage van wierook in het bijzonder, heeft hij geen voeling. 
Maar hij gaat overstag, indachtig de hippie-wijsheid dat er juist een 
schitterend resultaat tot stand kan komen wanneer je je openstelt voor iets 
waarvan je de ballen verstand hebt. En nadat hij enige tijd 'in retraite' is 
geweest met als enig gezelschap de 'Parfumbijbel' uit 1923 (van W.A. Poucher, 
tot op heden verplichte lesstof voor geurmakers, ds) en een hoeveelheid flesjes 
met etherische oliën, ziet hij kans om een formule uit te dokteren, oftewel een 
recept voor een geur. Rommelend met zijn flesjes en experimenterend met 
combinaties, weet hij een uiterst welriekende melange samen te stellen.
Aangevuld met houtskool (om 
het te laten branden), houtpoeders, balsem en gemalen boombast (als kleefmiddel) 
ontstaat er met wat water erbij een papje. Daar rolt hij een bamboestengeltje 
doorheen en zijn eerste wierookstaafje is een feit.
 
Bom
Nieuwsgierig naar wat de 
kenners daarvan zullen vinden -wierook is in India net zo gewoon als onze bos 
bloemen- houdt hij het smeulende stokje onder de neus van zijn Indiase buren. De 
geur, die vandaag de dag in de serie De Moeder's Geuren nog steeds bekend staat 
als Sandelhout Goud slaat in als een bom. "Ze hadden van hun leven nog nooit 
zoiets heerlijks geroken", meldt de maker met twinkelende ogen. Gauw genoeg komt 
hij er achter waarom. Want als hij aan het rekenen slaat, blijkt die door hem 
gecreëerde goddelijke wierook voor een gewone (Indiase) sterveling onbetaalbaar. 
Nogal logisch, grijnst hij nu, want buiten het gebruik van het zeer kostbare 
honderd procent pure sandelhout-poeder en zuivere olie, bevatte het staafje ook 
nog grote hoeveelheden ingrediënten. "Iets dergelijks kunnen ze zich in India, 
waar de meeste mensen onder de armoedegrens zitten, absoluut niet veroorloven", 
verduidelijkt Robert.
"Omdat daar veel buiten 
geleefd wordt, geven ze de voorkeur aan zware, doordringende wierook die liefst 
zo lang mogelijk brandt en tegelijkertijd zo goedkoop mogelijk is. Natuurlijk 
gat dat ten koste van de kwaliteit". Dat lesje economie prent Robert in z'n 
hoofd en dan maakt hij z'n huiswerk opnieuw. Door geringere porties extract te 
gebruiken en te kiezen voor eenvoudiger maar nog altijd zuivere bijprodukten, 
lukt het hem om een wel betaalbare wierook te fabriceren. Met weliswaar een 
minder sterk odeur, maar juist daardoor veel beter geschikt voor de West-Europese 
markt. "Voor ons besloten bestaan in huizen is een lichte wierook die niet al te 
lang blijft hangen, veel prettiger."
Aldus knutselend aan de hand 
van zijn parfumbijbel stelt Robert gaandeweg twintig verschillende bloemen- en 
houtgeuren samen waarover hij tevreden is. Hij geeft ze namen, geïnspireerd op 
de gebruikte bloemen- en houtextracten of spontaan associërend. Terwijl zijn Amerikaanse 
vrienden de afzet van de wierook voorbereiden 'timmert' zijn Nederlandse vriend de 21ste geur in 
elkaar: Sinasappelbloesem.
 
Vrome 
gevoelens
Aan de hand van de reacties 
van diverse 'testsnuivers' omschrijft Robert van elke geur tot welke 
gemoedstoestand deze kan leiden en stelt zo de bijsluiter samen van de in 
stokjes en kegeltjes geleverde wierook. De Sinasappelbloesem bijvoorbeeld, zo 
oordeelde de testgroep, is een fantasiegeur om bij weg te dromen, een geur voor 
de avond. Van Rozen en Viooltjes of Lotus wordt gemeld dat ze blij maken; Amber 
of Lavendel werkt rustgevend, ontspannend en helpt bij het inslapen; Sandelhout 
zou de intuïtie ontwikkelen en de meditatie stimuleren. Musk daarentegen wordt 
beschouwd als een actieve geur, lekker om bij wakker te worden of bij studie of 
werk; de Oosterse Roos en Passiebloem worden als avontuurlijk en inspirerend 
ervaren en van Patchouli, de reuk van de jaren zestig, zou een erotiserende 
werking uitgaan.
Waarmee de relatie tussen 
reuk, stemming en emoties -ofwel het gevoelsleven- evident is. Vraag maar aan de 
katholieke kerk die 'de geur van heiligheid' benutte ter bevordering van vrome 
gevoelens.
Ook de gebruikers buiten de 
kerk weten inmiddels dat wierook niet enkel de lucht en de atmosfeer zuivert, 
sigarettenrook en etenslucht neutraliseert en zelfs als luchtverfrisser te 
gebruiken is op het toilet. Het opsteken van een stokje heeft iets intiems en 
vreugdevols en de verspreiding van de geur is als de omhelzing van een goede 
vriend. Of, zoals de boodschap op de verpakking van De Moeder's Geuren luidt: 'wierookgeur 
schept een sfeer die beschermt, geluk brengt, rust geeft, blij maakt en liefde 
laat bloeien'. Wie kan er nou aan zoveel mooie wensen tegelijk weerstaan?
 
Poort
De maker benadrukt dat de 
door hem omschreven toepassingsmogelijkheden niet meer dan een aanwijzing zijn. 
"Iedereen kan het beste voor zichzelf uitproberen welke invloed een geur op hem 
heeft. Zo ontdek je dat er voor elk moment van de dag een geschikte geur te 
vinden is, die past bij je stemming of activiteit."
Maar er is meer. Geur blijkt 
zeer stimulerend te werken op het geheugen, zo heeft onderzoek aangetoond, en 
vormt een poort naar de herinnering. Wie aan bepaalde bijzondere gebeurtenissen 
in zijn leven een geur 'koppelt' in de vorm van het ontsteken van een 
wierookstokje, kan die kostbare momenten herbeleven wanneer dezelfde geur wordt 
opgesnoven.
Wie aldus de smaak te pakken 
krijgt van het wierook branden -zelf jast Robert er dagelijks een staafje of 
veertien doorheen- wordt vanzelf een kenner. Speciaal voor die groep is er van 
enkele van de 21 geuren, een luxe versie, Goud genoemd. Met een sterkere, 
verfijndere geur dankzij meer ingrediënten en zodoende duurder (ongeveer een 
tientje per pakje van 24) dan de gewone wierook. Zoals Robert's 'eersteling', 
Sandelhout Goud, maar ook Lotus Goud, Rode Rozen Goud, Lavendel Goud, Mirre Goud, 
Herfstblaadjes Goud, Musk Goud en Amber Goud.
Met de ontwikkeling van die 
'wierook voor gevorderden' zit Mira International inmiddels ver in de jaren 
negentig, en barst het geurlaboratorium annex pakhuis in de Amsterdamse Pijp 
welhaast uit zijn voegen. In het Indiase Pondicherry rolt een gemiddelde 
werkneemster nu drieduizend stokjes op een dag, verpakt die in eveneens ter 
plekke gemarmerde pastelkleurige envelopjes en voorziet die van een Nederlandse 
of Engelse beschrijving, afhankelijk van het land waarvoor ze bestemd zijn. In 
de fabriek worden ook wierookbranders gemaakt en gobelins geweven.
 
Los 
Angeles
Een deel van dat alles vindt 
een weg naar het Amerikaanse Los Angeles, waar Roberts Amerikaanse vrienden een 
im- en exportbedrijfje hebben met als hoofdproduct The Mother's Fragrances. 
Buiten Nederland zijn Engeland, België, Frankrijk, Duitsland en zelfs IJsland 
afnemers van Mira International. Vorig jaar zette het bedrijf vijftien miljoen 
wierookstokjes en -kegeltjes om; de productie van dit jaar wordt geschat op ruim 
twintig miljoen en voor volgend jaar gokt de ondernemer de magische grens van 
dertig miljoen te overschrijden. "Da's 2 stokjes per Nederlander." Hij droomt 
van de dag dat in elk Nederlands huis een proefdoosje van zijn 21 wierookgeuren 
te vinden is en oppert ginnegappend dat hij dat vandaag of morgen misschien wel 
gratis huis-aan-huis in de bus laat doen.
De expansie noodzaakt Mira 
International, Robert van Harten en een handvol zakelijke partners -"geen 
medewerkers, we hebben allemaal dezelfde status"- begin jaren negentig te 
verkassen naar Almere, hartje Flevoland. Al duurde het lang voordat Robert 
tot die keus kwam. "Ik kon maar niet beslissen naar welke centraal gelegen stad 
we het beste konden verhuizen. Totdat ik een keer de snelweg achter een 
vrachtwagen reed die uit Almere kwam. Onder het rijden mijmerde ik wat door op 
die naam en ineens zag ik het: als je twee letters verplaatst, staat er La Mère 
(Frans voor De Moeder, ds)." Hij grijnst: "Toen lag de keus voor Almere voor de 
hand."
En, na even peinzen: "Wie 
weet is Almere wel een vervolg op Auroville."